La critique minute - Incoming de Richard Mosse

par Sophie Knittel 15 Mars 2017, 12:02 Expos Gratuit Photo

La critique-minute

Richard Mosse, “Incoming”

The Curve gallery au Barbican Centre, Londres

 

En fait, cela prendra moins d’une minute : vous devez aller voir Incoming ! C’est la meilleure oeuvre d’art documentaire de ce début d’année

 

Richard Mosse nous présente une installation vidéo immersive mêlant différents média. Conçue sur-mesure pour The Curve, l’espace d’exposition du centre Barbican de Londres, l’œuvre en est sublimée.

Richard Mosse, Still frame from Incoming, 2015–2016. Three screen video installation by Richard Mosse in collaboration with Trevor Tweeten and Ben Frost. Co-commissioned by National Gallery of Victoria, Melbourne, and Barbican Art Gallery, London. Courtesy of the artist, Jack Shainman Gallery, New York and carlier|gebauer, Berlin.

Richard Mosse, Still frame from Incoming, 2015–2016. Three screen video installation by Richard Mosse in collaboration with Trevor Tweeten and Ben Frost. Co-commissioned by National Gallery of Victoria, Melbourne, and Barbican Art Gallery, London. Courtesy of the artist, Jack Shainman Gallery, New York and carlier|gebauer, Berlin.

Nous plongeant dans le noir total avec trois écrans géants, Mosse provoque tous nos sens, agite nos synapses, appuie sur la corde sensible et nous donne un coup de poing dans le ventre. 

 

Richard Mosse poursuit son exploration de la technologie militaire : en 2014, il est lauréat du prestigieux prix Deutsche Börse avec sa série photographique Infra, dans laquelle il utilise la pellicule photo infrarouge « Aerochrome », inventée par Kodak. Aujourd’hui, parés d’une caméra qui détecte les radiations thermiques comme la chaleur corporelle à plus de 30km, Mosse et son réalisateur Trevor Tweeten suivent l’itinéraire de réfugiés et migrants de Syrie, Iraq et Afghanistan et des côtes sénégalaises et somaliennes, jusqu’en Europe.

 

Richard Mosse, Still frame from Incoming, 2015–2016. Three screen video installation by Richard Mosse in collaboration with Trevor Tweeten and Ben Frost. Co-commissioned by National Gallery of Victoria, Melbourne, and Barbican Art Gallery, London. Courtesy of the artist, Jack Shainman Gallery, New York and carlier|gebauer, Berlin.

Richard Mosse, Still frame from Incoming, 2015–2016. Three screen video installation by Richard Mosse in collaboration with Trevor Tweeten and Ben Frost. Co-commissioned by National Gallery of Victoria, Melbourne, and Barbican Art Gallery, London. Courtesy of the artist, Jack Shainman Gallery, New York and carlier|gebauer, Berlin.

Immergés dans un monde fantomatique mais familier, on reconnaît des silhouettes humaines mais leurs traits sont ceux de spectres sans regard, cependant leurs expressions de joie ou de détresse transpercent. La couleur de leur peau se décline en teintes thermiques monochromes et perd de son importance. Certains cadrages décrivent des scènes poétiques ou abstraites comme les vagues et l’écume de la mer, d’autres encore laissent deviner l’hécatombe, les cadavres échoués, les embarcations surchargées, les mères en deuil... La gamme chromatique irréelle n’adoucit pas le pouvoir des images, elle l’accentue. L’eau froide sur les corps trempés s’écoule noire, comme du sang. 

 

La musique inquiétante est part entière de l’expérience, tout autant que les images et le montage. Le compositeur de musique électronique Ben Frost réalise l’exploit de marquer chaque moment de cette narration magistrale. 

 

À peine sortis, vous êtes aveuglés par le soleil, étourdis par la lumière, ahuris devant tant d’horreur et de tristesse. Ahuris mais non confus. Mosse nous dévoile ce que l’on sait déjà mais que l’on se refuse peut-être à voir vraiment.

Incoming Installation View Richard Mosse in collaboration with Trevor Tweeten and Ben Frost The Curve, Barbican Centre 15 Feb – 23 Apr 2017 Photo by Tristan Fewings / Getty images
Incoming Installation View Richard Mosse in collaboration with Trevor Tweeten and Ben Frost The Curve, Barbican Centre 15 Feb – 23 Apr 2017 Photo by Tristan Fewings / Getty images
Incoming Installation View Richard Mosse in collaboration with Trevor Tweeten and Ben Frost The Curve, Barbican Centre 15 Feb – 23 Apr 2017 Photo by Tristan Fewings / Getty images

Incoming Installation View Richard Mosse in collaboration with Trevor Tweeten and Ben Frost The Curve, Barbican Centre 15 Feb – 23 Apr 2017 Photo by Tristan Fewings / Getty images

Richard Mosse, “Incoming”

The Curve gallery au Barbican Centre, Londres

Du 15 Février 2017 au 23 Avril 2017

Prix : Gratuit

VERSION ORIGNALE DE L'ARTICLE, EN ANGLAIS 

 

The minute critic

Richard Mosse

“Incoming”

The Curve gallery at Barbican Centre, London

 

Actually, this will take less than a minute: you must go and see “Incoming”. It’s the best piece of art and documentary you will see this year so far.

 

Richard Mosse produced an amazing fully immersive multi-media, multi-channel video installation that is only tailor-made if not sublimed to the space of the Curve exhibition hall. Enveloped in the blackest of darkness and over three gigantic screens, Mosse will make all your senses explode, fire up your synapses, tug at your heart and punch you in the gut.

 

In the continuity of his Deutsche Borse Prize winning series “Infra” in which he uses Kodak Aerochrome, a discontinued reconnaissance infrared film, Mosse continues to explore military technology for his new project.  Armed with a military camera that is designed to detect thermal radiation, including body heat, from a distance of over 30km, Mosse and his cinematographer, Trevor Tweeten, follow and trace the journeys of refugees and migrants from Syria, Iraq and Afghanistan, as well as Senegal and Somalia to European shores.

 

When you are in the room you are totally immersed in a strange yet familiar ghostly world, people’s shapes you can recognize but their features are that of a specter with eyes that cannot be seen, their expressions of delight or despair showing through. The colour of their skin only shown in thermal monochromatic hues becomes unimportant. Some frames show you poetic scenes, or abstract forms of the sea’s ripples and foam, others let you guess the sheer horror, washed up corpses, overcrowded boats, wailing mothers. The chromic disembodiment in no way softens the blow of the images, it intensifies it. The cold water that run from sodden bodies run black, as if it were blood.

 

The foreboding music and sound mix also plays an equal part in the experience as the images and the montage. Electronic composer Ben Frost realized a feat that enhances the shifts in the masterful narration.

 

You come out, back in the sunshine, dazed with brightness, dazed with so much visceral horrors, dazed with incredible sadness. Dazed but certainly not confused. Mosse hones on what you already knew but perhaps refused to see.

 

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